Gebruik van VMPA-formulieren:
(Modellen met "_a" zijn invuldocumenten. De andere in pdf-formaat.)
Modellen in de dagelijkse werking van
afdeling of werkgroep (1 tot 4):
AANKONDIGING
ACTIVITEIT OF KALENDERWANDELING
In de mate van het mogelijke vragen wij uw activiteiten voor de komende
drie maanden vooraf aan te kondigen. U kan dat doen door een Model 1 met
de pen invullen en per post naar het secretariaat te sturen van of u gebruikt
electronisch invulformulier Model 1-a dat u als bijlage aan een e-mail terug
kan sturen naar info@vmpa.be
OPGAVE KALENDERWANDELINGEN
Gebruik hiervoor hetzelfde Model 1 (Model 1-a). In te vullen voor elk wandelgebied
afzonderlijk en aan het secretariaat te bezorgen (post of e-mail) vóór
15 oktober van elk jaar.
PRESENTIELIJST
Model 2 (Model 2_a) in te vullen voor alle activiteiten waaraan een groot
aantal personen deelnemen en er geen Model 3 ingevuld, of geen verslag gemaakt
wordt. Het driemaandelijks insturen van de ingevulde lijsten is van groot
belang voor het aanvragen van de nodige subsidies.
AANVRAAG VAN
EEN NME-ACTIVITEIT
Model 3 (Model 3_a) gebruikt u wanneer activiteiten ingericht of begeleid
worden ten behoeve van een groep of vereniging. In dit geval moet geen presentielijst
(Model 2) ingevuld worden. Het driemaandelijks insturen van de ingevulde
lijsten is van groot belang voor het aanvragen van de nodige subsidies.
JAARLIJKSE LEDENLIJST
Model 4 (Model 4-a) is de jaarlijkse opgave van de ledenlijst en opgave
ongevallenverzekering. Het insturen van deze lijsten vóór
31 januari noodzakelijk voor de verzekering tegen burgerlijke aansprakelijkheid
en ongevallen. Het secretariaat moet in bezit zijn van de lijst van te verzekeren
personen en deze op vraag van de verzekeraar(s) kunnen tonen. In deze lijst
geeft u ook aan welke functies iemand bekleed en welke leden "Galnoot"
moeten ontvangen.
Modellen in de boekhouding, administratie
en beheer (A tot E):
AFREKENING KOSTEN
Model A of Model A-a dient om door u gemaakte kosten die VMPA u moet terugbetalen
af te rekenen, ongeacht of u afrekent met een lokale kas of met het secretariaat.
Gebruik dit model alleen voor het afrekenen van kosten waarvoor een geldig
bewijs van betaling of verantwoordingsstuk voorgelegd werd. Zie Vademecum
hoofdstuk 9.5 voor verdere details.
FORFAITAIRE
VERGOEDING VRIJWILLIGER
Gebruik Model B (Model B-a) zowel in de afdeling en werkgroep als bestuur
en secretariaat.
Uitsluitend voor aan vrijwilligers terugbetaalde forfitaire vergoedingen.
Eén document per persoon. De verkrijger moet dit document ondertekenen.
BEGELEIDENDE
NOTA VOOR INDIENEN VAN KOSTEN
T.L.V. HET AFDELINGSTEGOED
Model C (Model C-a) werd gecreëerd ten behoeve van lokale penningmeesters
als verzamelformilier om kosten ten laste van het afdelingstegoed te vorderen
van het secretariaat van de vzw. Bij dit formulier moeten altijd bijlagen
gevoegd worden zoals Model A, B, factuur (vanaf € 50,00) of betalingsbewijs
(voor bedragen tot max .€ 50,00). Voor facturen van minstens €
250,00 gelden bijzondere regels.
Zie Vademecum Hoofdstuk 9.6.3.
OPGAVE VOOR
JAARREKENING
Dit model dient door de penningmeester(s) van de lokale afdeling of werkgroep
gebruikt worden om aan het secretariaat het nodige cijfermateriaal te bezorgen
voor het opstellen van de jaarrekening van de vzw. Het dient uiterlijk 31
januari in het bezit te zijn van het secretariaat.
LIJST VAN DE
AAN VRIJWILLIGERS UITKEERDE VERGOEDINGEN
Met dit model wordt een samenvatting gegeven van alle aan vrijwilligers
uitbetaalde forfitaire vergoedingen. De Wet op het Vrijwilligerswerk verplicht
de vereniging een dergelijke lijst bij te houden en ter beschikking van
de fiscale administratie te houden.
Deze lijst geldt niet als ontvangstbewijs en moet niet door de vrijwilligger(s)
getekend zijn, daarvoor dient formulier Model B.